نقاشی و طراحی سیاه قلم چهره.
آموزش نقاشی و طراحی سیاه قلم چهره،هنرکده ماه تی تی نگار حقانی با تکنیک هنری،طراحی،تخصصی و رنگ روغن 
بابل/مازندران
امکانات شما

با یک سفارش می توانید
صاحب یک اثر هنری نقاشی فوق العاده
از چهره خود و یا عزیزان تان شوید.

آدرس گالری : بابل - ماه تی تی نگار حقانی.

گالری ماه تی تی نگار همه روزه جهت بازدید عموم ، قبول سفارش و ثبت نام باز است.

شماره تماس: 24 32 112 0911

ماه تی تی نگار سایت هنر و خاطره ها

mahtitinegar @ yahoo .com


نتایج پژوهش‌هاي انجام شده حاكي است كه فعاليت‌هاي هنري در بالندگی و رشد فرزندان اثر بسیار مطلوبی داشته است : 

فعاليت‌هاي هنري آميزه‌اي از احساس و تفكر است.

فعاليت‌هاي هنري، حواس را تقويت مي‌كند.

فعاليت‌هاي هنري باعث توسعه‌ي مهارت‌هاي تفكر مي‌شود.

فعاليت‌هاي هنري زمينه‌ي بروز خلاقيت‌هاست.

فعاليت‌هاي هنري حس زيباشناختي را توسعه مي‌دهد.

فعاليت‌هاي هنري باعث تلطيف روحيه و آرامش رواني مي‌شود.

فعاليت‌هاي هنري به افزايش هوش كمك مي‌كند.

فعاليت‌هاي هنري به تقويت حافظه كمك مي‌كند.

فعاليت‌هاي هنري باعث ايجاد نظم و انضباط در فرد مي‌شود.

فعاليت‌هاي هنري به رشد متعادل شخصيت (شناختي، عاطفي، اجتماعي و اخلاقي) كم مي‌كند.

 

پس به يقين هنر ظرفيت‌هاي بالقوه‌اي دارد كه در تعليم و تربيت فرزندان بسيار مؤثر است. توجه به آموزش هنر مي‌تواند بسياري از مسائل آموزش و پرورش دوره‌ي ابتدايي را حل كند بلکه می تواند شهروندي سالم تربيت كند كه مهارت خوب زندگي كردن را دارا باشد.



دانش آموزان با مشكلات ویژه یادگیری را بشناسیم
:


واژه دانش آموزان استثنایی به گروه های مختلفی اطلاق می شود كه یكی از آنها دانش آموزان با مشكلات ویژه یادگیری ( learning difficulties=D.L ) می باشد و آن به گروهی گفته می شود كه در یك یا چند فرایند روانی اساسی در ارتباط با فهمیدن و یا كاربرد زبان شفاهی و كتبی ، ناتوانی نشان می دهند . این ناتوانی ممكن است خود را در فعالیت هایی از قبیل گوش دادن ، فكر كردن ، سخن گفتن ، خواندن ، نوشتن ، هجی كردن و یا حساب كردن نشان دهد.

این اختلال ها با نارسایی های دیگری نیز همراه است كه عبارت اند از : نقایص ادراكی ، آسیب مغزی ، بدكاری جزئی مغز ، نارسایی در خواندن، و اختلال گویایی . این اصطلاح كودكانی را كه به علت های دیگر با مسائل یادگیری مواجه می باشند( نظیر نقص بینایی ، نقص شنوایی ، نقص حركتی ، عقب ماندگی ذهنی ، آشفتگی عاطفی و یا عدم برخورداری از محیط فرهنگی و اقتصادی مناسب ) در بر نمی گیرد . به بیانی دیگر « دانش آموز با مشكلات ویژه یادگیری» به دانش آموزانی اطلاق می شود كه « با وجود برخورداری از هوش طبیعی و نداشتن نقایص حسی، آسیب های شدید مغزی و مشكلات شدیدعاطفی – اجتماعی، قادر به بهره گیری كامل از امكانات آموزش و پرورش متداول نبوده و در یك یا چند ماده درسی ضعف محسوس و مشهود داشته باشد».



ویژگی ها :

تشخیص اولیه ( غربال گری ) این گروه از دانش آموزان غالباً از طریق مشاهده خصوصیات و ویژگی هایی است كه می توان از آنها به عنوان نشانه های مشكلات ویژه یادگیری نام برد.


این ویژگی ها به دو بخش تقسیم می شوند:

بخش اول : خصوصیاتی هستند كه شامل همه افراد این گروه می باشد ( كه با علامت × مشخص گردیده است) .

بخش دوم : خصوصیاتی كه غالباً افراد این گروه دارند.


عمده ترین این ویژگی ها عبارتند از :

× هوش بهر طبیعی

× كاركرد تحصیلی پائین تر از حد انتظار

- سرعت كم در یادگیری

-پیشرفت كندتر

- سقف پائین تر یادگیری

-تجدیدی مكرر در یك یا چند درس خاص

- تكرار پایه های تحصیلی

× تفاوت بین سطح یادگیری در درس های مختلف

× نداشتن انعطاف در استفاده از راهبردهای آموزشی

× تفاوت قابل توجه بین توانایی ها و مهارت ها ؛ عملكرد ضعیف

- ضعف حافظه ( كوتاه مدت و بلند مدت )

- وابستگی زیاد به معلم

- وابستگی به والدین در انجام تكالیف مدرسه

- كوتاهی دامنه توجه ( زود پرت شدن حواس )

- نداشتن اعتماد به نفس

- نقص در مهارت های اجتماعی

- ناهماهنگی حركتی

- تاخیر در نشان دادن عكس العمل

- تاخیر در فراگیری زبان


توجه :

این نشانه ها صرفاً احتمال وجود مشكل را نشان می دهد و برای تشخیص دقیق باید دانش آموزان با چنین ویژگی هایی را به كارشناسی مدیریت آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران ارجاع نمود.


انواع :

اگر چه طبقه بندی های مختلفی از این اختلال وجود دارد ولی عمده ترین مشكل را می توان در حوزه های خواندن ، نوشتن و ریاضی مشاهده نمود.

-1 ناتوانی در خواندن :

از عمده ترین نشانه های این اختلال عبارتند از :

حذف یك صدا یا كلمه

اضافه كردن صدا یا كلمه

تحریف و اشتباه خواندن صداها یا كلمات

جانشین سازی صدا یا كلمه


مشكلات درك مطلب

ناتوانی در درك معنی كلمات ، یادآوری و پاسخ به سوالاتی كه از متن پرسیده می شود.

ناتوانی در استنباط از مطالب خوانده شده

ناتوانی در قدرت تحلیل و بررسی صحت و سقم متن

-2 ناتوانی در نوشتن :

عمده ترین مشكلات نوشتن عبارتند از :

معكوس نوشتن ( آیینه نویسی )

جابه جا نوشتن حروف ( دور به جای رود )

حذف یا اضافه كردن حروف و كلمات در نوشتن

ناتوانی در تركیب حروف یا بخش های كلمه

ناتوانی در رونویسی ، كج نویسی ، پراكنده نویسی ، ناخوانا نویسی و ...

-3 ناتوانی در ریاضی :

عمده ترین مشكلات ریاضی عبارتند از :

مشكلات در یادگیری مفهوم عدد و شمارش

ناتوانی در استفاده از راهبردهای عددی

ناتوانی در قرض كردن و انتقال در محاسبات

ناتوانی در مسئله توصیفی ( ارتباط جملات كلامی و نوشتاری برای كاربرد ریاضی )

ناتوانی در خواندن و نوشتن نشانه های ریاضی ( اعداد ، ارقام ، علائم ) .



مطالب و مقالات مفید در زمینه روانشناسی، آموزش و تربیت کودک
به تفاوتهای فردی کودکان احترام بگذاریم
جستجو

نقاشی فعالیتی آشنا و عادی است كه بر رشد ذهنی بچه ها تاثیر زیادی دارد. كودكان به نقاشی علاقه دارند و با هر چه در دسترس شان باشد، طرح هایی می كشند كه متناسب با سن و روحیه ی آن هاست. این طرح ها به مرور و با رشد كودك، كامل تر می شوند و برای ما، مفهوم روشن تری پیدا می كنند. یك جنبه ی كشیدن نقاشی، بازی و سرگرمی و جنبه ی دیگر آن، رشد و تكامل ذهن و پیشرفت توانایی است. كودكان عواطف درونی خود را كه برای ما دست نیافتنی هستند، در نقاشی هایشان نشان می دهند.

با تایید و تشویق كارهای هنری كودكان، می توان اعتماد به نفس آن ها را تقویت و شوق تجربه های بعدی را در آنان ایجاد كرد. لذت نقاشی كردن و ساختن چیزی، برای كودك به معنای مفید، سازنده، توانات و مبتكر بودن است و تاثیر مهمی بر ذهن او می گذارد؛ به همین دلیل، در  فعالیت هایی چون نقاشی به هیچ وجه نباید از الگو یا مدل استفاده كرد. بچه ها باید آزادانه در مورد موضوع فكر كنند و ایده ی خود را در حد توانایی شان اجرا كنند تا از درون ارضا شوند.  با توجه به این دیدگاه، نقاشی كودكان جنبه ی تربیتی دارد نه آموزشی.
ویژگی های نقاشی كودكان

نقاشی پلی برای برقراری ارتباط با درون كودكان است. آن دنیای شخصی خود را می آفرینند و واقعیت ها را همان گونه كه می دانند و می شناسند، می كشند. در واقع آن ها نه فقط آن چه را می بینند ؛ بلكه آن چه را از جهان پیرامون درك می كنند، می كشند، به همین دلیل نقاشی ها با تصویر بزرگسالان متفاوت است.

در نقاشی كودكان، گاه تنه ی درخت زرد، آسمان صورتی، گربه قرمز و صورت انسان بنفش می شود. احساس كودك به هر چیز رنگ تازه ای می دهد ؛ به همین دلیل، معلم می تواند از دانش آموزان بخواهد كه هر یك مثلاً خانه، درخت، گربه و مورچه و. .. ذهنی خود را بكشند و آن را به هر رنگی كه در ذهن مجسم كرده اند، نشان دهند.

تلفیق چند فضا یا مكان در یك نقاشی، نمایش درون خانه ها و كشیدن اشیای و آدم های پشت دیوار و. ..، نشان دادن چند اتفاق پیاپی به صورت هم زمان، ترسیم اشیاء و موجودات به شكل جدید و غیر عادی، به تصویر كشیدن اشیاء و موجودات به شكل های عجیب (مانند كشیدن درختان اطراف جاده به صورت خوابیده یا نمایش دادن چهار پایه ی میز از چهار طرف آن)، رنگ آمیزی به شیوه ی غیر واقعی، تغییر اندازه ها (كودك آن چه را می شناسد و بهتر درك می كند، بزرگ تر و اهمیت تر می كشد) و. .. از ویژگی های كار كودكان هستند كه همراه با تغییرات جسمی و روحی كودك، به تدریج از بین می روند.

عواطف و افكار كودكان از طریق تغییر شكل ها و رنگ ها، جابه جایی عناصر، بزرگ و كوچك كشیدن موضوعات به دلخواه و. .. نمایش داده می شود. تمایل به كشیدن تصاویر نزدیك به واقعیت در كودكان، متفاوت است گاه زودتر و گاه دیرتر به وجود می آید.

در پایه های اول، دوم و سوم، ذهن كودكان در ایجاد تصاویر شخصی خلاق است؛ از این رو، معیار سنجش موفقیت معلم در ارائه ی روش صحیح كار این است كه كودكان از یك موضوع، تصاویر متنوعی بسازند. اگر هر یك از آنان خانه، زنبور، درخت، گل، فیل، ماهی و. .. ذهنی خود را بكشد، مشخص می شود كه مدل یا سلیقه ی خاصی به آن ها تحمیل نشده است؛ یعنی معلم آنان را آزاد گذاشته و به سوی تصاویر درونی هدایت كرده است.

در هیچ شرایطی برای كودكان شكلی نكشید، رنگ انتخاب نكنید، الگو یا مدل نقاشی ارائه ندهید بلكه تنها به آن ها كمك كنید تا تصویرهای ذهنی جالب و تازه ای بكشند و آن ها را رنگ آمیزی كنند تا خلاقیتشان پرورش یابد.

 

ویژگی های نقاشی كودكان در پایه های اول و دوم

1- شكل های آن ها اغلب با شكل های دانش آموزان پایه های بالاتر متفاوت است.

2- شكل هایی را كه در كشیدن آن ها مهارت دارند، به طور مرتب در كارهایشان تكرار می كنند.

3- برای كشیدن انسان، خانه، درخت، پرنده یا ماشین، شكل های زیادی اختراع می كنند.

4- اشیاء را همان طور كه می شناسند و احساس می كنند، می كشند.

5- اشیائی را كه به نظر آن ها مهم تر است یا شناخت بیشتری از آن ها دارند، بزرگ تر می كشند و آن چه كوچك كشیده شده یا حذف می شود به نظر آن ها مهم یا لازم نیست.

6- اشیاء یا اجزای تصویر را طوری در صفحه قرار می دهند كه گویی همه روی یك خط قرار گرفته اند ؛ این خط، گاهی در لبه ی پایین كاغذ و گاهی كمی بالاتر از آن كشیده می شود.

7- در كارها از شكل های هندسی ای كه می شناسند، استفاده می كنند.

8- از یك شكل هندسی برای نشان دادن چندین موضوع استفاده می كنند (برای مثال، با استفاده دایره، خورشید، گل، سر انسان یا حیوان، میز، سیب، لامپ و. .. می كشند.

9- آن چه را می كشند، ساده می كنند و به جزئیات نمی پردازند.

10- در رنگ آمیز، همیشه از واقعیت تقلید نمی كنند بلكه بیشتر رنگ های ذهنی و احساس شخصی خود را برای اشیاء یا موجودات به كار می برند.

 

مبانی نقاشی كودكان

فعالیت نقاشی، كودكان را به «خوب دیدن» و «دقیق و عمیق دیدن» تشویق می كند.  توجه دقیق كودك به آن چه با چشم می بیند یا تصاویری كه با تخیل در ذهن خود می سازد به او كمك می كند بهتر نقاشی كند. معلم در نقاشی، هر دو جنبه (خوب دیدن و دقیق و عمیق دیدن) را تقویت كرده و ترسیم و هماهنگ كردن اجزای موضوع را در صفحه هدایت می كند. حساسیت بصری كود بر نحوی دیدن و رسم كردن تصاویر تاثیر می گذارد.

باید توجه كودكان را در فرصت های مناسب به شكل های متنوع طبیعی و ساخته ی دست بشر، تنوع رنگ ها، بافت های گوناگون طبیعی و مصنوعی و به طور كلی، دقت در دیدن و درك موضوعات مختلف جلب كرد. برای مثال، دیدن یك ذرت در كلاس و مشاهده ی قسمت های مختلف آن زیر ذره بین، شمرده دانه های هر ردیف، لمس كردن پوست ذرت و بو كردن كاكل آن، دیدن برش عرضی و طولی ذرت و بررسی آن برای كودكان بسیار جذاب است.

گردش در طبیعت، آوردن اشیای مختلف به كلاس، جمعی آوری نمونه های برگ ها، سنگ ها، صدف ها و. .. نمایش دادن عكس ها یا فیلم هایی از پدیده های متنوع طبیعی (مانند حیوانات، حشرات، پرندگان، ماهی ها، قارچ ها  صدف ها، سنگ ها و. ..) به تقویت حساسیت و دقت بصری كودكان كمك می كند.  با این همه ممكن است كودكان هنگام نقاشی كردن به رنگ ها، اندازه ها و حتی شكل های ذهنی بیش از آن چه به صورت واقعی می بینند، گرایش داشته باشند. معلم با توجه به توان هر یك از دانش آموزان، نقاشی های متنوع آن ها را از یك موضوع می پذیرد.

وقتی شاگردان شروع به نقاشی می كنند، معلم نیز آن ها را در مورد ایجاد هماهنگی، نظم و زیبایی بیشتر راهنمایی می كند. كودكان، نظم و تركیب زیبا را از طبیعت و محیط زندگی، معلمان، والدین، همسالان، آثار هنری و حتی اشیای طراحی شده در خانه، مدرسه و اجتماع می آموزند.

 

وسایل و ابزار نقاشی

به طور كلی مجموعه ی وسایلی كه برای نقاشی به كار می روند، به سه بخش تقسیم می شوند:

1- وسایل تاثیر گذار (مثل : مداد و پاستل)

2- وسایل تاثیر پذیر (مثل : كاغذ و مقوا)

3- وسایل كمكی (مثل : چسب، گیره و تخته ی زیر دستی)

در پایه اول ابتدایی لازم است كودكان سه رنگ اولیه و تركیب آن ها را بشناسند و در كارهای خود به كار برند.بهتر است این آموزش از روز اول كلاس نقاشی آغاز شود. ممكن است بعضی كودكان، بنابر توانایی و تجربه ی فردی شان، تعداد بیشتری از رنگ ها را بشناسند و به كار ببرند. اما در پایه ی  اول، شناخت و به كارگیری شش رنگ قرمز، زرد، آبی، نارنجی، سبز و بنفش لازم است.

مداد رنگی متداول ترین و در دسترس رتین وسیله ی رنگی برای بچه هاست.هنگام نقاشی از نوك، پهنا و تراشه ی مداد رنگی استفاده می شود. نوك مداد رنگی برای كشیدن خطوط گوناگون و پیاده كردن طرح بسیار مناسب است.

 

انواع نقاشی

- پیدا كردن نقاشی اتفاقی

این فعالیت هم جنبه ی بازی و سرگرمی دارد و هم خلاقیت تصویری كودكان را تقویت می كند. در عین حال، با انجام دادن آن، كودكان یاد می گیرند كه محیط اطراف خود را به دقت ببینند و از درون آن، چیزی را كشف كنند كه دیگران ندیده اند.

مراحل اجرا

1- نقش اتفاقی را روی زمینه ایجاد كنند.

2- پس از آماده شدن نقش های اتفاقی، صفحه را در جهت های مختلف بچرخانند و شكل ها را به دقت ببینند. سعی كنند شكل های آشنا را از میان نقش ها پیدا كنند.

3- پس از یافتن هر شكل با ابزار و وسایل در دسترس، آن را تكمیل و رنگ آمیزی كنند.

4- نقاشی ها را به نمایش بگذارند.

5- در مورد كارها گفت و گو كنند.

- نقاشی با موضوع معین

پس از تعیین یك موضوع برای نقاشی، همه ی دانش آموزان تصاویر ذهنی خود را از آن می كشند.در این فعالیت،معلم از توانایی ذهنی هر یك از دانش آموزان در تجسم موضوع و ترسیم آن آگاه می شود. او از این طریق درمی یابد كه چه كسی به توجه و كمك بیشتری نیازمند است.

مراحل اجرا

1- با توجه به موضوعات مناسب هر پایه با طرح چند سوال، به موضوعات دل خواه دانش آموزان پی ببرند.

2- به كمك آن ها، یك موضوع مناسب را انتخاب كنید.

3- با دانش آموزان در مورد ویژگی های موضوع گفت و گو كنید تا بتوانید آن را تجسم كنند.

4- به هر روش ممكن، شناخت دانش آموزان را از موضوع، توسعه دهید.

5- از دانش آموزان بخواهید طرح مورد نظر خود را با مداد رنگی روی كاغذ بكشند.

6- هنگام مشاهده ی فرایند كار بچه ها، در صورت نیاز آن ها را در مورد كشیدن شكل ها، پر كردن زمینه ی نقاشی، توجه به جزئیات موضوع و. .. راهنمایی كنید.

7- از دانش آموزان بخواهید موضوع خود را كامل كرده و آن را به طور دل خواه رنگ آمیزی كنند.

8- آن گاه نقاشی های تمام شده را به نمایش بگذارند.

9- در مورد نقاشی های ارائه شده، گفت و گو كنند.

- نقاشی با موضوع آزاد

در این فعالیت، كودكان براساس میل فطری و نیاز روانی، موضوعات دل خواه را با ابزار و مواد انتخابی خود نقاشی كرده و ایده ها و احساستشان را آزادانه بیان می كنند. آن ها می توانند قطع و رنگ كاغذ یا مقوا را به دل خواه و متناسب با موضوع در نظر بگیرند.

مراحل اجرا:

1- هر یك از دانش آموزان، موضوع دل خواه خود را انتخاب كند.

2- در مورد موضوع خود فكر كند، آن را در ذهن تجسم كند و اگر دوست دارد، در مورد آن با دیگران به گفت و گو بپردازد.

3- دانش آموزان وسایل مورد نظر را انتخاب و طرح كار را اجرا كنند.

4- پس از تكمیل طرح، آن را با ابزار دل خواه رنگ آمیزی كنند.

5- در ادامه نیز كارهایشان را به نمایش بگذارند.

6- در مورد كارها گفت و گو كنند.

فعالیت یادگیری و روش اجرای آن در سه پایه ی اول، دوم و سوم، یكسان است.

- نقاشی برای قصه

دانش آموزان، پس از شنیدن یك قصه یا خاطره در كلاس، می توانند صحنه ی دل خواه خود را انتخاب كنند و آن را به گونه ای كه تجسم كرده اند، بكشند. این فعالیت تلفیقی از قصه گویی و نقاشی است. تصاویری كه از شنیدن قصه در ذهن كودكان ایجاد می شود، خلاقیت تصویری آن ها را پرورش می دهد. انتخاب قصه ای كه تصاویر جالبی در ذهن ایجاد می كند اهمیت زیادی دارد.

مراحل اجرا:

1- قصه یا خاطره ای را كه دانش آموزان در جلسه ی قبل شنیده اند بر ایشان یادآوری كنید تا آن را در خیال خود مجسم كرده و یك صحنه را برای نقاشی انتخاب كنند.

2- از دانش آموزان بخواهید طرح صحنه ی دل خواه را با مداد رنگی و با اجزای بزرگ روی كاغذ بكشند.

3- با مشاهده ی فرایند كار، دانش آموزان را در مورد كشیدن شكل ها، توجه به جزئیات موضوع و پر كردن زمینه ی نقاشی با هر چه در فضای اطراف وجود دارد، راهنمایی كنید.

4- از دانش آموزان بخواهید پس از تكمیل طرح، قسمت های مختلف آن را رنگ آمیزی كنند.

5- نقاشی های تمام شده را به نمایش بگذارند.

6- در مورد نقاشی های ارائه شده گفت و گو كنند.

فعالیت یادگیری در پایه ی اول: در پایه ی اول هر دانش آموز یك صحنه از قصه را انتخاب و نقاشی می كند. معلم، انتخاب كودك را تایید و او را به كشیدن صحنه ی مورد علاقه اش، تشویق می كند. سپس، جزئیات موضوع و ارتباط میان صحنه های مختلف تاكید می كند (به خصوص برای دانش آموزانی كه به كمك بیشتری نیاز دارند.) این فعالیت در پایه ی اول به صورت فردی انجام می شود. كودكی را كه صحنه ی اوج قصه را از زاویه ی دید جالبی نقاشی می كند، بیشتر تشویق كنید. معلم نقاشی های بسیار متنوعی از یك قصه را می بیند و برخوردهای متفاوت كودكان با قصه را درك می كند.

- كامل كردن نقاشی ناتمام

دانش آموزان در این فعالیت، هم فكری و همكاری را هنگام نقاشی كردن تجربه می كنند. برای آشنا كردن كودكان با برنامه ی كامل كردن نقاشی ناتمام، معلم ابتدا زمینه ی مناسب را فراهم می آورد. استفاده از بازی های خلاق تصویری، در دقایق آخر هر ساعت درسی علاوه بر این كه باعث رفع خستگی دانش آموزان می شود، اجرای فعالیت های برنامه ی هنر را سهولت می بخشد. كودكان به تدریج با شكل حروف الفبا، اعداد، انواع خطوط و علامت ها آشنا می شوند و نحوه ی به كارگیری هر یك را می آموزند.

در فعالیت كامل كردن نقاشی های ناتمام، بازی های تصویر در خدمت اهداف تربیتی قرار می گیرند.در این فعالیت، كلاس به گروه های دونفره تقسیم می شود. وظیفه ی تشكیل گروه را به عهده ی دانش آموزان بگذارید تا اعضای گروه دوست و هم فكر باشند. در این فعالیت، دانش آموزان ذهنیت خویش را با آن چه دوستش كشیده است، هماهنگ می سازد و نقاشی را كامل می كند.

فعالیت یادگیری در پایه ی اول: در پایه ی اول بهتر است معلم این فعالیت را در اواسط سال تحصیلی اجرا كند كه كودك تجربه های دیگری در زمینه ی نقاشی (نقاشی با موضوع معین، نقاشی برای قصه،. ..) به دست آورده است با روش كار آشنا شده و در استفاده از ابزار و مواد، مهارت نسبی پیدا كرده است.


مراحل اجرا در پایه ی اول:


1- دانش آموزان به گروه های دو نفره تقسیم می شوند.

2- هر گروه، موضوع دل خواه خود را پس از هم فكری انتخاب می كند.

3- اعضای گروه در مورد موضوع انتخابی گفت و گو می كنند.

4- اعضای گروه، اطلاعات و مشاهدات خود را با یك دیگر در میان می گذارند.

5- اعضای گروه در باره ی این كه ابتدا كدام بخش موضوع را بكشند، توافق می كنند.

6- هر دو عضو گروه، به طور هم زمان بخش توافق شده را روی كاغذهای جداگانه می كشند و رنگ آمیزی می كنند.

7- سپس با توافق یك دیگر، نقاشی نیمه تمام را با هم گروه خویش عوض می كنند.

8- هر دانش آموز نقاشی ناتمام هم گروهی خود را كامل و رنگ آمیزی می كند و شكل های دل خواه خود را متناسب با موضوع، به آن اضافه می كند.به این ترتیب، نقاشی كامل اجرا می شود كه هر یك از اعضای گروه، نیمی از آن را كشیده است.

9- گروه ها نقاشی ها را به نمایش می گذارند.

10- در مورد نقاشی ها و جنبه های مثبت كار گروهی گفت و گو می كنند.

11- هر یك از اعضای گروه، نقاشی هم گروه خود را به خانه می برد.


نقاشي كودكان وشيوه هاي بر خورد با آن :                                                              

  كودكان دنياي پيچيده اي دارند و ما بزرگترها علي رغم اينكه فكر ميكنيم آنها

را به خوبي ميشناسيم كاملآ دچار هستيم .آنها همواره دوست دارند محيط اطراف خود را بهتر بشناسند مدام از ما بزرگترها جواب هزاران سوالي كه در ذهنشان است را ميخواهند در حالي كه نميدانند ما بزرگترها به دلايل زياد از جمله نادرست بودن بسياري از شيوه هاي آموزش ،ازجواب دادن به آن سوالات خلاقانه عاجزيم اين است كه جوابهاي سطحي ما به آن سوالات قانعشان نميكند وهمواره دوست دارند از بالا به اتفاقات محيط زندگي نگاه كنند و آن را تجزيه وتحليل كنند اين مقدمه شايد برگي باشد از مثنوي هزار صفحه اي برخورد درست با رفتارهاي ويژه كودكان بود عمل كردن به آن براي هر معلم با تعهدينه تنها واجب بلكه ضروري است  زيرامسائلي كه درسيستم آموزش ما بود و ما به راحتي آن را از مسئولان آموزشي مدارسمان قبول  ميكرديم ديگر براي نسل جديد قابل  قبول نمي باشد. ما به عنوان معلم وظيفه داريم با ديدي  نوبه دنياي كودكان نگاه كنيم زيرا ديگر تفكري كه دوست داشت نسل آينده را در شرايطي پرورش دهد كه به قول خودش ميخواست از آنها انسانهايي رام  وسر به زير بسازد قطعآ محكوم به شكست است شايد اين مسكن به كالبد كلاس ، اثري زود گذر داشته باشد وبراي  مقطعي كوتاه سكوت وآرامش كودكان نمان را در پي داشته باشد اما همكاران محترم بدانيد  كه اين آرامش آتش زير خاكستر است و منشاء بسياري از ناملايمات اجتماع ميباشد پس اميد ميرود معلمان عزيز با ديدي بسيار بازترازاكنون به مسائل نگاه كنند باشد كه درآينده شاهد توليد انسانهايي سالم ازلحاظ روحي ورواني باشيم متاسفانه بسياري از والدين ومعلمان ضرب المثلهاي گذشته مانند (( تا نباشد چوب تر فرمان نبرد گاو نر )) و (( چوب معلم گله هركي نخوره خله)) را  دستاويز رفتارهاي خود قرار داده اند و همين به دانش آموزان هم سرايت كرده و براي آنها اين طور جا افتاده كه حتمآ بايد معلم يا پدر و مادر خشن باشند تا آنها بسياري از قوانين ابتدايي را رعايت كنند اما افسوس ، اي كاش  ما بارفتاري درست تر به آنها احترام به قوانين بدون خشونت خارجي را ياد ميداديم البته اين ميسر است ، تنها با تعديل رفتار خودمان قطعآ به آن جا كه اين رفتارهاي سالم را از دانش آموزان ببينيم فاصله اي نداريم فقط اگر خود بخواهيم. بحث از رفتار دانش آموزان شد شايد بيراه نباشد كه گذري داشته باشيم به نقاشي كودكان شاهراهي  كه محل ارتباط كودك با دنياي خارج است ويا شايد بهتر باشد بگوييم كه دنيايي كه كودك درآن از بسياري از مسائل دست وپا گير دنياي ما خود را رها ميبيند ( البته اگر ما دوباره نقش نظارتي خود را به آنها تحميل نكنيم ) البته روي صحبت ما بيشتر با همكاران دبستان است همكاران عزيز، ساعت هنر براي دانش آموز بايد ساعاتي  آزاد باشد  بايد ساعاتي باشد كه واقعآ كودك انتظار آن را بكشد معلمي موفق است كه دانش آموزش در ساعت كلاس اواحساس رضايت كند كه خوشبختانه دانش آموز دبستان به دليل روح بسيار پاك ومعصومش  اغلب اين رضايت را به زبان مي آورند و به نظر نگارنده اين لذت بخش ترين لحظه يكمعلم است.  ساعات هنر براي دانش آموزان بايد ساعات آزادي باشد بايد ساعاتي باشد كه  دانش آموز خود را در آن ساعات به سان پرندهاي فرض كند كه ميتواند به هرجا كه  دوست دارد برود و پرواز كند اغلب با همكاران دبستان كه همكلام ميشويم از عدم تسلط  خود به نقاشي صحبت مكنند در حالي كه زمان آن گذشته كه معلم به دانش آموزان مدل  نقاشي بدهد و از آنها بخواهد كه از روي آن بكشند اي دقيقآ همان است كه به جاي آنها فكر  كنيم در حالي كه هنر معلم اين است كه فكر كردن را به دانش آموز ياد دهد نه  به جاي آنها فكر كند .
ما در اين سنين با كودكاني سر وكار داريم كه هنوز حجم را در ك نكرده اند و قطعآ نقاشي آنها هم با ذهن ما هماهنگ نيست كافي است كه با يك آفرين خيلي قشنگ شده اعتماد  او را جلب كنيم كه برايمان از عناصر موجود در نقاشي اش صحبت كند و اين لحظه لحظه اي است كه بسياري از روانشناسان مانند فرويد و پياژه منتظرش بودن زيرا ما از طريق صحبتهاي او در مورد نقاشي اش به بعضي مشكلات روحي ورواني اش ويا به بعضي از مسائل كه در محيط خانه ومدرسه كه كودك را آزار ميدهد پي ميبريم البته همكاران عزيز دقت داشته باشند كه ما قرار نيست به دانش آموزان خداي ناكرده انگ بزنيم  نه اين كار يعني نظر دادن در مورد مسائل روحي ورواني كودك قطعا كار روانكاو است  اما ما به تجربه در مي يابيم كه در نقاشي كودك (مخصوصآ كلاس اول و دوم ) ميتوانيم  زندگي كودك را ببينيم وحتي ميتوانيم با راهنمايي درست ( كه همان دادن اطمينان آزادي، به اوست ) اعتماد به نفس وسلامت رواني را در آنها تقويت كنيم به اين دليل گفتيم كه مخصوصآ كلاسهاي اول ودوم چون در سالهاي بعد كمي مسائل مربوط به هر جنس در نقاشي  كودكان پديد مي آيد كه طبيعي است ، مانند وارد شدن اسلحه وتانك .. در نقاشي پسر بچه ها و گل و باغ.. به نقاشي دختر بچه ها  كه اين ها هم همانطور كه گفتيم كاملآ طبيعي است و مهم اين است كه معلم حواسش جمع باشد كه كودك به تكرار نقاشي نيفتد واين با بكار بردن شيوه هايي از جمله دادن موضوعاتي به آنها براي نقاشي ( البته نه تمام جلسات مثلآ 5جلسه نقاشي آزاد درانواع كاغذها با  اندازه هاي مختلف يك جلسه دادن موضوع )  ويا داستان گويي به اين صورت كه معلم  داستاني را براي آنها بازگو ميكند بعد از آنها ميخواهد كه هر جا از اين داستان را كه  دوست دارند نقاشي كنند توصيه نگارنده به همكاران اين است كه براي والدين دانش آموزان جا بيندازند كه بهترين شيوه تدريس نقاشي همان نقاشي آزاد است زيرا ما در اين شيوه
خلاقيت را به كودكانمان هديه ميدهيم اما در نقاشي از روي مدل به كودك يك نقاشي را ياد داده ايم اما  اعتماد به نفس و خلاقيت را از او گرفته ايم واين معامله خيانتي است به كودكان ونسل آينده مملكتمان در پايان ذكر اين نكته ضروري است كه
هيچ نقاشي در د نيا با نقاشي از روي مدل معلمش نقاش نشده
وشايد هم فلسفه گنجاندن درس هنر در سنين پيش دبستاني ودبستان وحتي راهنمايي ساختن نقاش و خوشنويس نبوده اصلآ شايد هدف ساختن انسانهاي كا ملي بوده و ما به بيراهه  رفته ايم .

 

مراحل نخست روش تدريس مبتني بر خلاقيت                                                     

مرحله نخست : ارائه ي مسئله

منظور از ارائه ي مسئله، تعيين وظيفه اي است كه بايد انجام شود. براي انجام دادن مطلوب وظيفه يا حل مسئله به نحوي اثر گذار الزامي مي نمايد. وظيفه يا مسئله را از جنبه هاي گوناگون بررسي مي كنيم تا نوع وظيفه يا مسئله خود را به روشني عيان كند. براي موفقيت بيشتر در اين زمينه بايد از حافظه، استدلال ، مهارت هاي ذهني يا عقلاني و ... بهره گرفت. گردآوري اطلاعات و واقعيت هاي مربوط به مسئله و تحليل آنها هم به تعريف و روشن سازي وظيفه و مسئله كمك مي كند.
مرحله دوم: راه حل يابي
در مرحله حاضر تلاش مي شود به دانش آموزان ياري گردد تا راه حل هاي مورد نظرشان را اعلام كنند. معلم بايد سعي كند تا دانش آموزان راه حل هاي متفاوتي را براي حل مسئله پيشنهاد دهد. وجود راه حل هايي سبب مي شود امكان گزينش راه حل مطلوب حاصل شود. بهتر است، به دانش آموزان بگوييم راه حل هاي مورد نظرشان را آن گونه كه ذهنشان مي رسد در دفتر چه خود يادداشت كنند، تا امكان  قضاوت درباره ي آنها وجود داشته باشد.
مرحله سوم: گزينش و كاربست
در اين مرحله ، معلم تلاش مي كند دانش آموزان را وادار كند تا از ميان انواعي از راه حل هايي كه در نظر گرفته اند بهترين راه حل را براي حل مسئله برگزيند. به اين منظور، مي توانيم از دانش آموزان بخواهيم به دفتر يا برگه كار خود مراجعه كنند و راه حل هاي نوشته شده را بررسي و غربال كنند تا آنكه راه مطلوب حل مسئله روشن شود. پس از گزينش راه حل مناسب بايد آن را به كار بست. براي كمك به همبستگي كلاسي مي توان ايده هاي دانش آموزان يا راه حل هاي آنان را خوانده و از دانش آموزان خواست بر اساس بهترين ايده به حل مسئله مبادرت ورزند. هر دانش آموز مي تواند ايده يا راه حلي كه مطلوب مي انگارد انتخاب كند.
مرحله چهارم: ارزشيابي
در اين مرحله از مجموعه عمليات انجام گرفته ، ارزشيابي مي شود. با ارزشيابي از عمليات دو گونه تصميم مي توانيم بگيريم يا عمليات را مطلوب مي انگاريم يا آنها را نامطلوب مي دانيم. برابر تصميم اتخاذ شده، فعاليت هايي هم صورت مي گيرد. يكي از فعاليت ها متوقف كردن عمليات است و ديگري پي گيري فعاليت ها و اصلاح فرآيند كار است. با توجه به محدود بودن زمان كلاس هاي درس، مطلوب است ارزشيابي از فرآيند و مجموعه ها به عهده معلم باشد.

مادر و کودک (کودکان زیر 4 سال)
کودکان معمولا از حدود ۱۸ماهگی به کشیدن خطوط و علامتهایی می پردازند.اغلب محققان معتقدند این خط خطی کردن ها کاری بی هدف و ناهماهنگ نیست بلکه بازتابی از اگاهی کودک بر وجود الگوها وافزایش دامنه هماهنگی بین چشم و دست است.کلوگ معتقد است کودکان مکان یابی خطوط روی صفحه را طوری انجام می دهند که به درجه ای از تعادل دیداری در صفحه برسند یا انکه هر خط جدید را بالای خطی که از قبل در صفحه وجود دارد خواهند کشید. محققان معتقدند در اغلب موارد پذیرفته اند که بسیاری از این خط خطی های ابتدایی به منظور شبیه سازی از چیزی خاص انجام نمی گیرد. لوکه و پیازه این مرحله را صرفا نوعی بازی و تمرین برای تعادل حرکتی می پندارند.
ارنهایم نیز معتقد است این نخستین خط خطی کردن ها نه "بازنمایی" بلکه "نمایشگرهایی" هستند که "تکانه های حرکتی" قویا بر انها تسلط دارند. کودک بازویش را با حرکتی منظم و اهنگین در سطح صفحه به حرکت در می اورد اما در همان حال شیفته علامت هایی می شود که روی کاغذ ظاهر  شوند. کودکان به تدریج به نقطه ای می رسند که خط خطی کردن های خودشان را به عنوان تصویر معرفی می کنند و به تفسیر ان می پردازند.

به گفته ارنهایم نخستین شکل محصوری که کودکان می افرینند "دایره ازلی" است که ظاهرا جای هر یک از اشیائ واقع در محیط پیرامون کودک را می گیرد. در این دوران بهترین همراه کودک ،مادر میباشدمادر باید به کودک اجازه دهد که بسازد.تغییر دهد و جسارت خراب کردن و دوباره ساختن را در او پرورش دهد در حالی که احساس امنیت و ارامش روانی برای کودک بواسطه حضور مادرش برای او تامین می شود.
بازی – نقاشی (کودکان 4تا 7 سال) :
 ازاین سن  کودکان به اثارشان به عنوان "بازنمایی هایی" ازیک چیزخاص می نگرند .گاهی هدف های خود راحتی پیش ازشروع کاراعلام می کنندودیگرمعنی اثررابه صورت موضوعی ناگفته تا پایان تکمیل ان پیش خودنگه نمی دارند.دراین مرحله هنوز یک عنصرفرصت طلبی درتفسیراثارشان توسط خودشان به چشم می خورد.
لوکه(loquet )معتقداست کودکان دراین مرحله ازرشدخوداگراثرشان به چیزدیگری شباهت پیداکندغالباازهدف اعلام شدهء خوددراغازکارفاصله می گیرند.
به گفته کلوگ(kellog )دراین سن اشکال نامتمایزونامنظم. تدریجا"به شکل های قابل تشخیص مانندمربع.دایره.مثلث وصلیب تبدیل می شوند.
کودکان ازاین سن تدریجا"بین اجزای اثرشان ارتباط برقرارمی کنندودراین مرحله اثاربراساس فرمول هایاطرح واره هایی ساده افریده می شوند نمونه ای ازاین طرح واره های ساده رامی توان درپیکره های معروف به "بچه قورباغه ای" دید که ازترکیب دایره به جای سر(یاترکیبی ازسروبدن) ودوخط موازی آویخته به جای دوپا تشکیل می شود این طرح واره ها می توانند برای هدف های بسیار گوناگون از جمله نشان دادن افراد.جانوران واقعی و خیالی و.. مورد استفاده قرار بگیرند. جالب است که این پیکره هاباشکل ساده ای که دارندغالبا"ازدیدبزرگسالان کاری بسیاربیانگرانه وازلحاظ زیبایی شناختی بسیارموردتوجه قرارمی گیرند.
به نظرمی رسددراین مرحله نقاشی های طرح وارگاهی به جای آنکه درحکم کوشش های برای بازنمایی دقیق شکل ظاهرموضوع تجسم یافته باشند بیشتر در نقش نمادهای خاص عمل می کنند.مثلا"وقتی ازکودکان آپارتمان نشین خواسته می شودخانه شان رانقاشی کنندآنهابه کشیدن نقاشی هایی نقش پردازانه ازخانه های ویلایی بابام های شیروانی ودودکش های پرازدود پرداخته اند گاهی از اصطلاح"واقع گرایی نمادین"برای توصیف خصوصیت بازنمایانه این گونه نقاشی ها استفاده می شود.
از انجایی که نقاشی برای کودکان نوعی بازی به حساب می اید ترکیب این دو فعالیت در کلاسهای خلاقیت انرژی اضافی کودکان را تخلیه می کند و فرصتی برای انها فراهم می اورد تا در جهت تقویت تعادل.خلاقیت دیداری و شنیداری.هماهنگی در عملکردهای گروهی.تقویت حافظه و نیز نزدیکی به دنیای تخیلشان گام بردارند.که این ها تماما به منظور قدرتمند ساختن بنیان مهارتها و خلاقیت های کودک در مسیر بزرگسالی صورت می گیرد با این امید که کودکان امروز فردا جوانانی توانا.خلاق ومبتکر باشند.

کودکان دبستانی(کودکان 7 تا 12سال)
دراین مرحله کودکان به دودسته  7تا 9 سال وبالای نه سال تقسیم می شوند.
همزمان با رشد سنی کودکان آثارشان روزبه روزواقع گرایانه ترمی شودومتاسفانه گاهی باشروع دوران مدرسه به علت تدریس ناصحیح درس هنردرمدارس کلیشه هایی واردآثارکودکان می شود.که در صورت جدی نگرفتن این موضوع رشد خلاقیت انها بسیار ضعیف و گاهی حتی پایان می پذیرد.
این اتفاق درموردکودکانی که ازسنین پیش ازدبستان درفضاهای آموزشی بارویکردصحیح به هنرکودکان قرارداشته اند کمتردیده می شود.چرا که تقویت بنیان های خلاقانه ومهارتی درمورداین کودکان صورت گرفته است .
در اثار کودکان 7 تا 9 سال گاهی عناصر و اجزایی دیده می شوند که گرچه در حالت عادی نمی توان انها را دید کودک از موجود بودنشان اگاهی دارد.
این نوع نقاشی را "شفافه  ای" یا"به رویت اشعه ایکس" می نامند.که از مختصات مرحله "واقع گرایی عقلی"از دیدگاه لوکه به شمار می رود. مثالی که برای این نوع نقاشی وجود دارد شکل مادریست که کودکی در شکم دارد یا مگسی که در معده عنکبوتی سست. در نوع دوم نقاشی "شفافه ای" کودک نمی توتند نا پیدا بودن چیزی راکه معمولا در پس چیزی نزدیک تر پنهان است را نشان دهد.مثل مرد سوار بر اسبی که بشود پای نا پیدای سوار را در ان سوی شکم یا بدن اسب مشاهده کرد.
در ضمن پیکره های طرح واره "بچه قورباغه ای" در این مرحله فراتر می روند و جزییات اضافی روز به روز بیشتر در نقاشی ها ظاهر می شوند.
دسته دوم کودکان دبستانی از 9سال به بالا هستند.انها اغلب می کوشند عمق را نه فقط در تک تک اشیاء. بلکه به صورت روابط میان اشیاء نیز نشان دهند.
این مرحله توسط لوکه "واقع گرایی دیداری" نامیده می شودکه شامل نقاشی از یک نقطه دید خاص و تجسم و رعایت نسبت ها و روابط میان اشیاء است.
در این مرحله تغییر پذیری و بازتاب خصوصیات فردی در اثار کمتر دیده می شود و کودکان با بی میلی و نا رضایتی کار می کنند. برخی محققان معتقدند این بی میلی و نارضایی در اغلب موارد از انجا پدید می اید که کودکان نمی توانند به جلوه ها و تاثیرات مطلوبشان در نقاشی دست یابند.
در این کلاسها سعی می شود کودکانی را که به علت قرار گرفتن در سنین بالاتر نسبت به بیان احساسات حقیقی خود در اثارشان بی میل شده اند و میل و توجهشان بیشتر به سمت و سوی تصویر های کاریکاتوری و ردیف تصویر های داستانی و استفاده از نمادها و نشانه های کلیشه ایست..با لذت نقاشی اشتی داد و با استفاده از ابزارو موضوعات مورد توجه انها که در عین حال از فضای کلیشه به دور هستند به بازپپروری و تقویت قوه تخیل انها کمک کرد موضوع مهمی که در این کلاسها مورد توجه قرار می گیرد بالا بردن اعتماد بنفس کودکان بوسیله کارهای دستی است. زیرا توانایی ها و مهارتهای بدنی(هماهنگی چشم و دست)کودک در این مرحله بالا رفته است.
خیلی جذابه که آدم از روی نقاشی های کودکش پی به احساسات درون او ببره!  اگه شما هم علاقه به تفسیر نقاشی های کودکانتونو دارین این مطلب کمکتون میکنه.

 
نمادهای اصلی اندام‌ها

▪ سر

معرف مرکز شخصیت، قدرت فکری و عامل اصلی کنترل فشارهای درونی است. کودکان، همیشه سرهای بزرگ ترسیم می‌کنند؛ ولی اگر سر، زیاد بزرگ باشد، نشانگر آن است که من کودک، بیش از حد طبیعی است.

▪ صورت
چون بسیار اهمیت دارد، بیشتر تنها کشیده می‌شود. کودکان پرخاشگر، جزئیات آن را به حد اغراق‌آمیزی بزرگ، ترسیم می‌کند؛ در حالی که کودکان خجالتی، جزئیات را از نظر می‌اندازند و فقط دایرهٔ صورت را ترسیم می‌کنند.

▪ دهان و دندان‌ها
ممکن است معنی نیاز به مواد خوراکی را نمایان سازد و نیز به معنی پرخاشگری است. اگر لب‌ها بسته باشند، نشان‌دهندهٔ تنش و فشار است. چانه نیز تمام قدرت مردانگی است.

▪ چشم‌ها
اجتماعی بودن کودک را نشان می‌دهد. کودکان خودستا، چشم‌ها را با حالت‌های درنده و وحشی می‌کشند. چون چشم‌ها ارزش زیبائی نیز دارند؛ بنابراین دختران چشم‌ها را خیلی بزرگ می‌کشند.

▪ دست‌ها و بازوها
در دوران اولیهٔ زندگی کودک برای شناخت محیط اطراف زیاد به‌کار می‌رود. در مرحله بعد، به‌عنوان پیشرفت ”من“ و سازگاری اجتماعی به‌کار می‌آید. کودکان ضعیف و درون‌گرا، بیشتر برای آدمک، پا نمی‌گذارند و یا او را به حالت نشسته، نقاشی می‌کنند.

▪ بالاتنه
اگر باریک و لاغر کشیده شود، مشخص کننده این است که کودک از اندام خود ناراضی است و یا از چاقی و بزرگ شدن، می‌ترسد. بالاتنهٔ لاغر، ممکن است نشان‌دهندهٔ ضعف جسمانی واقعی باشد.

● خانه
در نقاشی‌های کودکان، خانه بیش از هر چیز دیگری کشیده می‌شود. به‌طور معمول، کودک خانه‌ای معمولی و پیش‌پاافتاده را ترسیم می‌کند؛ ولی با رشد کودک، ساختمان خانه نیز تکامل می‌یابد. هنگامی که پدر و مادر از هم جدا شده باشند. خانه به دو قسمت تقسیم می‌شود و بیشتر، دارای دو در ورودی است که یک قسمت از خانه نماد زندگی خانوادگی واقعی و قمست دیگر، نشانگر زندگی تحمیل‌شده بر کودک است.

● درخت
ریشه‌هائی که در زمین فرو رفته و درخت از آن غذا دریافت می‌کند، نماد فشارهای غریزی است. شاخه‌ها و برگ‌ها، بیانگر طریق ارتباطی با دنیای خارج است. ریشه، نسبت به بقیهٔ قسمت‌های درخت، اهمیت بیشتری دارد و نشانگر طبیعت عاشقانه و در عین حال، محاظفه‌کارانه کودک است، تنهٔ درخت ممکن است کوتاه یا بلند کشیده شود بچه‌ها در سنین قبل از مدرسه، تنهٔ درخت را بلند ترسیم می‌کنند؛ ولی بعد از این سن، باند بودن درخت، بیشتر نشانگر عقب‌ماندگی فکر و یا بیماری عصبی و یا آرزوی بازگشت به دنیای قبل از مدرسه است. اگر تنهٔ درخت، کوتاه کشیده شود، نشانر جاه‌طلبی و بلندپرواز بودن کودک است.

● اتومبیل
در جامعه‌های امروزی، ماشین، نماد قدرت است؛ به همین دلیل در نقاشی‌های کودکان به خصوص پسران، زیاد ماشین دیده می‌شود.  وقتی یكی از اعضای خانواده كه اغلب پدر و گاهی خود كودك است، رانندگی می كنند، از دیدگاه برون فكنی اهمیت پیدا می كند. بیشتر نوجوانان به بهانه اینكه كشیدن تصویر آدم حوصله شان را سرمی برد یا سخت است، از كشیدن شكل آدم خودداری می كنند اما به اعتقاد پژوهشگران ترجیح دادن كشیدن ماشین در این دوره خود به خود نشان دهنده وابسته بودن شخص به دنیای خارج و زندگی ماشینی است. البته این مسائل بستگی به سن، فرهنگ وعوامل ذهنی و… نوجوان دارد.

 

● خورشید و ماه
در اغلب نقاشیهای كودكان، خورشید دیده می شود. خورشید نشانه امنیت، خوشحالی، گرما، قدرت و به قول روانشناسان خورشید به معنی پدر است. وقتی رابطه كودك و پدر خوب است كودك خورشید را در حال درخشیدن می كشد و وقتی رابطه آن دو مطلوب نیست كودك خورشید را در پشت كوه ناپدید می كند. ترس كودك ازپدر به رنگ قرمز تند و یا سیاه در نقاشی دیده می شود. البته با یك نقاشی ما به قضاوت نمی پردازیم بلكه باید چندین نقاشی كودك را بررسی كرد. ماه نشانه نیستی است. اغلب كودكان ماه را كنار قبر و قبرستان می كشند. كودكان در نقاشی خود ماه را با مرگ معنی می بخشند.


● آسمان و زمین

آسمان به معنی الهام و پاكی است. ولی زمین به معنی ثبات و امنیت می باشد. كودكان خیلی كوچك هیچ وقت خطی برای نشان دادن زمین ترسیم نمی كنند، ولی در سن 5 یا 6 سالگی كه آغاز به درك دلایل منطقی می كنند به كشیدن زمین نیز می پردازند.

 

 ●حیوانات

اگر در نقاشی كودك شما تصاویر حیوانات دیده می شود ممكن است دلایل مختلفی وجود داشته باشد كه شما با صحبت كردن با كودك پی به آن می برید. كودكی كه در روستا زندگی می كند و یا حیوانات خانگی دارد و یا عاشق حیوانات باشد و یا حتی زیاد به باغ وحش برود طبیعی است كه حیوان بكشد. پس فرهنگ و طرز زندگی كودك در خانواده از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر كودك به نوعی با حیوانات رابطه نداشته باشد و حیوان برای او در دسترس نباشد تصویر حیوان در نقاشی او اهمیت خاصی پیدا می كند. گاهی ممكن است كودك احساس گناه و تقصیری را كه تجربه كرده و جرأت نكرده آن را ابراز كند در نقاشی و در قالب حیوان نشان دهد.

مثلاً كودكی ممكن است به دلیل اینكه دیشب درجایش خرابكاری كرده و سرزنش شده احساس گناه كرده باشد و در نقاشی اش شكل حیوان خاصی را مثل مارمولك بكشد. كشیدن حیوانات درنده نشانه فشارهای درونی مخفی كودك است. مثلاً كودكی كه نسبت به برادر كوچكتر تازه به دنیا آمده اش حسادت می كند، در نقاشی ممكن است گرگ بكشد كه این نشان دهنده ترس و دلهره كودك از تازه وارد كوچولو است.دوستان خوبم، توجه داشته باشید كه درتجزیه و تحلیل نقاشی كودكان كه كاری بسیار ظریف و حساس است چون یك كار تخصصی و تجربی است شما رأی قطعی نمی دهید. كودك شما باید خودش به میل خودش موضوع نقاشی را اتنخاب كند.
شما نباید بالای سر او بنشینید و به او مداد رنگی به میل خودتان دستور بدهید. او در نقاشی كردن باید آزادی كامل داشته باشد. در پایان نقاشی از كودك بخواهید كه در مورد تصاویر كشیده شده برای شما حرف بزند. این گونه اطلاعات به شما در تجزیه و تحلیل نقاشی كودك كمك می كند. كودكان را به كشیدن تشویق كنید اما آنها را مجبور نكنید كه همین الان برای شما نقاشی بكشند.

● فاصلهٔ بین اشخاص نقاشی

اعضاء یک خانواده هماهنگ، در نقاشی کودکان همیشه دست در دست هم نشان داده می‌شوند. نزدیک شدن دو یا چندین شخصیت، نشانگر انس و الفت واقعی آنان و یا تمایل کودک به آنان است. ولی اگر کودکی فکر کند که خواهرش بیشتر از او مورد توجه پدر و مادر است، خواهرش را بین پدر و مادر خود را دورتر از آنان قرار می‌دهد.
اگر یک کودک، نسبت به برادر کوچکش، احساس حسادت کند و از اینکه برادرش جای او را در گسترهٔ عواطف پدر و مادرش بگیرد وحشت داشته باشد، ممکن است در نقاشی خود او را حذف کند یا آنکه در موضع فرزند بزرگتر قرار دهد و خود را به شکل بچهٔ کوچکتر ترمیم کند و یا بالاخره به سادگی جای او را بگیرد.

●جنسیت

مطالعه‌های زیادی به این نکته تأکید کرده‌اند که هنگامی‌که از کودکان درخواست می‌شود نقش یک انسان را بکشند، اول جنسیتی را می‌کشند که خود دارند.

● عامل‌های شناختی و ادراکی در نقاشی‌های کودک

در نقاشی‌های کودک، تفاوت بسیار گسترده‌ای میزان تفکر منطقی و آگاهانه و رفتار ناخودآگاه همچنین بین ظاهر و باطن اشیاء و خودمحوری و مردم‌دوستی کودک، به چشم می‌خورد. در سنین زیر ۷ سال، کودک چیزی را می‌کشد که فکر می‌کند باید باشد؛ بدون توجه به اینکه در عمل، آن را ببیند .   ماه تی تی نگار   علی اشرف حقانی



کسانی که به نقاشی و طراحی علاقه دارند باید بدانند نقاشی در ایران ،صدرصد یک هنرمردمی و فرهنگی است که ریشه در آداب و سنت گذشته دارد . و این هنر در ایران با اینکه عاشقان و علاقه مندان زیادی دارد هنوز رواج چندانی نیافته است و برای استاد نقاش و هنرمند درآمدی قابل قبولی وجود ندارد که بتوان با آن ،زندگی نسبتا" خوبی را اداره کرد و استادان فقط بخاطر علاقه مندی زیاد و عشقی که به نقاشی دارند ، مبادرت می ورزند. در سایر کشورها وضع به گونه دیگری است، مردم با نقاشی و هنر زندگی می کنند بدین معنی که هر کس در خانه اش نقاشی خود ،همسر و فرزندان اش را بر دیوار منزل آویخته و یا بالای میز چیده است . در میدان های بازار و بازارچه های شهر بی استثناء می توانید بیش از همه نقاشان و طراحان زیادی را ببینید که در کنار یکدیگر نشسته اند و هر کدام از نقاشان بی وقفه مشغول کشیدن نقاشی هستند که این تعداد زیاد نقاشان در کنار یکدیگر نشان از استقبال زیاد مردم آن شهر و اقبال همگانی به هنر و نقاشی در آن کشورهاست . چرا؟ چون مردم دنیا در یافته اند در زندگی پر استرس امروزی انسان بیش از همه به زیبائی ،نقاشی و طراحی نیازمند است .پس نتیجه می گیریم در آینده نقاشی در ایران جایگاه خودش را پیدا خواهد کرد چون هنر پیش همه کس خاطره انگیز و دوست داشتنی است فقط مشکل ما ایرانیان درنحوه هزینه کردن آن در زندگی و سلامت روحی است . اخیرا" نشانهای از استقبال عمومی مردم در دست است البته این وضعیت اول در تهران و شهر های بزرگ نمایان شد و کم کم در شهرها و حتی برخی از روستاها نیز تا حدودی به نقاشی و خاطره و یا بهتر بگویم رنگ و روان ،که هر دو مطلب به سلامتی روح و روان اشاره دارد ، نیز رواج پیدا کرده است و این یعنی تظمین سلامتی جامعه و انسان در زندگی امروزی که آدمها بیش از هر زمان دیگر به هنر و زیبائی نیازمند هستند و مجبورند به سلامتی خود باندیشند.
از طرفی ممکن است این علاقه مندی ضمن به میدان آمدن سبک های مختلف نقاشی شود که برای دستیابی به این هنر طبعا" نقاشان و هنرمندان زیادی فراخور طبع هنری خود و استعداد به میدان خواهند آمد و موفقیعت های را کسب خواهند کرد. اما برای دستیابی به آن ،باید راه  زیادی را طی کرد چون هنر همانقدر لذت بخش و زیباست به همان اندازه هم نادر است و بدست آوردن آن بسیار سخت ،که بی استاد کم ممکن و نشدنی است . خلاصه اینکه کسی که می خواهد هنرمند شود باید دارای این خصوصیات باشد :
 
در یادگیری باید مثل کوه مقاوم و در کار مثل دریا پرتلاتوم در امید به هدف دارای انرژی فزاینده که هر روز بر آن امیدوارتر شود و در کل یک عاشق محض که هیچ عیب معشوق اش را نبیند و از عیب جوئی دیگران خسته نشود . البته لذتی که در خلق آثار و کار پس از هر یاد گیری نهفته است در هیچ جا پیدا نمی شود .و البته  خیلی  خیلی ،بیش از اندازه ای است که، یک علاقهمند ویا یک نفر عادی به نقاشی نگاه می کند و آن ضرب المثل که می گوید : تو مو مبینی و من پیچش مو .در واقع در اینجا کارائی دارد.


لطفا" شما هم نظرات خود را در سایت درج کنید . مهم است که ما نظر شما را بدانیم ؟
فیلم های ویدئوئی آموزشی نقاشی و طراحی اعم از: پرتره ، طراحی ، سیاه قلم ، منظره ، مداد رنگی ، پاستل ، رنگ روغن ، کنته و چهره ، فیگور و ... همراه با مشاوره رایگان در هر جای ایران که باشید ،صاحب یک DVD آموزشی شوید.

فیلم های ویدئوئی آموزشی اعم از طراحی و نقاشی، سیاه قلم، پاستل، رنگ روغن، کنته و هرگونه سبک طراحی و نقاشی که مورد نیاز باشد و از بهترین استادان خارجی اعم از ژاپنی ،چینی،روسی ، امریکائی ، اروپائی و... برای شما هنرجویان مبتدی ، متوسط و یا پیشرفته در تمام سنین با قیمت مناسب و کیفیت عالی بفروش می رسد و در این راستا از مشاوره  رایگان ما استفاده خواهید کرد.


دسته: آموزش طراحی و سیاه قلمء نقاشی و رنگ روغن چهره
برچسب: آموزش نقاشی و طراحی چهره
[ سه شنبه 3 بهمن1391 ] [ احمد و علی اشرف حقانی ]
.: حق مالکیت و انتشار کلیه آثار و مطالب این وبگاه متعلق به هنرکده ماه تی تی نگار می باشد :.
درباره ماه تی تی نگار

آدرس گالری : بابل - حقانی. 09111123224

گالری ماه تی تی نگار همه روزه جهت بازدید عموم ، قبول سفارش و ثبت نام باز است.

هنرجویان می توانند از دو سایت آموزشی وطراحی دیگر ما بنامهای تی تی نگار (آموزش هنرهای تجسمی) و نگار ماه تی تی(طراحی سیاه قلم چهره) دیدن نمائید.

********************

عکس بدهید تا با اجرای تکنیکهای نقاشی اثر هنری زیبا داشته باشید.ما در سیاه قلم و نقاشی هیچ وقت از کاغذ نازک و غیر نقاشی و کنته استفاده نمی کنیم مگر اینکه خود متقاضی بخواهد. برای همین هم مدت نقاشی ما طولانی تر و با کیفیت تر است .

ماه تی تی نگار اولین سایت سیاه قلم و نقاشی که می تواند عکس چهره شما را با تکنیک نقاشی، هنری کند تا از این طریق به چهره هنری خود، زیاد نگاه کنید و با این نگاه نو، هنر دوستی خود شوید .

فقط با یک تماس ساده هم می توانید صاحب یک اثر فوق العاده ، ماندنی و خاطره انگیز هنری نقاشی از چهره خود و یا عزیزان تان شوید. قبول سفارش نقاشی بطور تضمینی از طریق آنلاین و ارسال نقاشی بوسیله پستی یا پیک و ... می باشد.

09111123224

mahtitinegar@yahoo.com

به سایت ماه تی تی نگار ، اولین سایت سیاه قلم و نقاشی شهر پر آوازه استانی و کشوری بهار نارنج خوش آمدید.
اگر قبول داریم هنر مظهر زیبا ئی ، شادی آفرین ، به یاد ماندنی و خاطره انگیز است پس چرا این ارزش دوست داشتنی و لذت هنری باید انحصارا" در نزد عده خاصی باشد؟ بلکه متعلق به همگان و باید در اختیار همه ی علاقه مندان و دوستداران به رئال هنری و زیبائی باشد. علی اشرف حقانی بای


این سایت با تخصص در فن طراحی ، عکاسی ، نقاشی و خوشنویسی و نهایتا" تجربیات بدست آمده ناشی از مجموعه فنون هنری ، یکی از مناسب ترین مرجع طراحی و نقاشی چهره در تمامی نقاط ایران عزیز و مکانی شایسته برای سفارش طراحی و نقاشی های رنگ روغن ، سیاه قلم ، پاستل ، مداد رنگی ، کنته و ... بطور آنلاین خواهد بود که از روی تصاویر چهره با ژست های گوناگون ( انتخاب از مدل های نقاشی موجود در سایت و یا هر خواسته و ایده دیگری داشته باشید ) برای انجام کار با کیفیت خوب و تضمینی در اوایل سال 1392صد در صد بطور آنلاینی افتتاح شده است .


سایت ماه تی تی نگار با زیباترین طراحی و نقاشی ها و با مناسب ترین قیمت در خدمت شما سروران گرامی خواهد بود که می خواهید یک رئال هنری زیبا از چهره خود و یا عزیزان تان با ژست ها و مدل های خاطره انگیز در خانه ، محل کار و یا هر جای دیگری داشته باشید و یا می خواهید با هدیه ای بیاد ماندنی برای کسانی که خیلی دوست شان دارید ، زندگی اش لذت بخش و خاطره انگیز شود.
زیبائی چهره خود و عزیزان تان را با درخواست طراحی و نقاشی اعم از جوانی ،بزرگسالی ، پیری ، هنری ، کاریکاتوری ، واقعی ، ژستی ، طنزی ، ایده آلی ، عروسی ، خانوادگی ، مناسبتی و خلاصه هر جوری که دل تان می خواهد که همان یک خاطره ماندنی فردای شما و خانواده محترمتان شود . فقط کافی است با یک تماس ساده( 3224 – 112 – 0911 ) عکس داخل کامپیوترتان را بدون هیچ هزینه ای از طریق آنلاین و ایمیل (mahtitinegar@yahoo.com ) برای ما بفرستید و یا در صورت مقتضی با مراجعه حضوری یک عدد سی . دی محتوی عکس تان را به ما تحویل نمائید ومتعاقبا" پس از انجام کار ، نقاشی ها از طریق پست ارسال خواهد شد.


کلاس های آموزش طراحی و نقاشی برای سنین مختلف و سبکهای گوناگون نقاشی اعم از انواع سیاه قلم و رنگ روغن دایر خواهد بود که پس از ثبت نام در اولین فرصت جهت حضور در کلاس دعوت بعمل می آید و آنهائی که نمی توانند و یا نمی خواهند در کلاس های آموزشی طراحی و نقاشی شرکت کنند، مشاوره مقتضی خواهیم داد. مطمئنا" اگر علاقه هست ، شما هم می توانید هنرجو و سپس هنرمند شوید.
ضمنا" برای قبول تدریس در مکان مورد نظر هنر جو و یا هنر جویان برابر توافق های معموله ، آمادگی وجود دارد .


فیلم های ویدئوئی آموزشی کاملا" جدید اعم از طراحی و نقاشی، سیاه قلم، پاستل، رنگ روغن، کنته و هرگونه سبک طراحی و نقاشی که مورد نیاز باشد : painting - sketching - drawing – portraits - Landscape - برای هنرجویان مبتدی ، متوسط و پیشرفته در تمام سنین با قیمت مناسب و کیفیت عالی بفروش می رسد و در این راستا می توانید در خصوص کسب توانائی ها بیشتر و رفع اشکالات خود ،از ما مشاوره رایگان دریافت کنید.

این سایت اختصاص به نقاشی دارد درج مطالب فقط با نوشتار فارسی و به موضوعات نقاشی اشاره شود. و رعایت کلیه قوانین جمهوری اسلامی ایران مربوط به اینترنت الزامی خواهد بود .



.:حق مالکیت و انتشار کلیه آثار و مطالب این وبگاه متعلق به هنرکده ماه تی تی نگار می باشد :.

ماه تی تی نگار این اطمینان را به شما می دهد که نقاشی و طراحی مانند عکس شما و شبیه شما باشد . و کسانی که در این خصوص وسواس هستند ، هیچ نگرانی از این بابت نداشته باشند.
ضمنا" خود نقاشی و طراحی بهتر از عکس نقاشی های است چون عکس موجود در سایت که با دوربین نه چندان خوب من و با نور ضعیف گرفته شده است و بهین لحاظ عکسها کیفیت شان کمتر از خود نقاشی می باشد.

لطفا" نظر و مطالب و یا سو الات مربوط به نقاشی را در سایت ماه تی تی نگار ثبت کنید تا مورد استفاده عموم قرار گیرد .

عکس ساده بدهید تا با اجرای تکنیکهای نقاشی اثر هنری زیبا داشته باشید.

در پایان می توانید از وبلاک http://negaremahtiti.blogfa.com/ نگار ماه تی تی مربوط به فقط سیاه قلم چهره همچنین از http://titinegar.blogfa.com/ هنرهای تجسمی و آموزش

دیدن کنید


ماه تی تی نگار می تواند عکسهای موبایل و یا عکسهای قدیمی،کم کیفیت شما را که خیلی دوستشان دارید به نقاشی وسیاه قلم شفاف باکیفیت و هنری تبدیل کند.

********************


آدرس گالری ماه تی تی نگار : بابل - ماه تی تی نگار حقانی . 09111123224

گالری ماه تی تی نگار همه روزه جهت بازدید عموم ، قبول سفارش و ثبت نام باز است.